Home > 1 > Investigaţie- Angajarea la muncă si barterul moldovenesc: realităţi care dor

Investigaţie- Angajarea la muncă si barterul moldovenesc: realităţi care dor


Una dintre cele mai acute probleme ale Republicii Moldova este lipsa locurilor de muncă. Mai ales, în condiții de criză când companiile reduc angajații la jumătate, a-ți găsi un loc bun de muncă în țara noastră este un adevărat coșmar. Cu toate aceste condiții precare, în Chișinău totul este altfel.

Aici, dacă nu știați, există câteva birouri/agenții private de angajarea în câmpul muncii care propun cele mai avantajoase job-uri. Fie cu studii sau fără.

Se propun locuri de muncă în calitate de contabil, consultant, casier, administrator, toate la salarii mai mari de 4000 lei. Funcții destul de inaccesibile dacă nu ai relații. Sau locuri de muncă pentru studenți  în calitate de barmen, chelner, distribuitor, operator, vânzător până la hamal, dădacă ori spălător auto. Și acestea la fel contra salariilor de 2800 până la 6000 lei pe lună.

O adevărată mașină de escrocherii

Intrigant, nu? Dar cât de real este? Nu reprezintă asta o momeală pentru a fi atrași ulterior  într-o întreagă mașinărie de escrocherii, ce funcționează odios de mai mulți ani?

Realitatea întradevăr este crudă. În urma serviciilor prestate de aceste birouri, mii de oameni rămân înșelați, fără un loc de muncă și lipsiți de ultimii bani pe care îi mai au la suflet.

Vara anului 2009

Victima unei astfel de escrocherii m-am dovedit a fi și eu în anul întâi de facultate, mai exact în vara anului 2009. Firește, neavând relații cu persoane influente, am răsfoit timp de mai multe zile publicația de anunțuri Makler, toate site-urile, am citit anunțuri  plasate pe panourile și pilonii din Chișinău, însă fără nici un rezultat pozitiv. Toți îmi spuneau că, mai ales acum la început de vară, nu mai găsesc eu de lucru.

Însă, întro zi am sunat la un număr pe care l-am luat din Makler. Mi s-a răspuns amabil: ,,Suntem un birou de angajare în câmpul muncii, avem multe posturi vacante în diferite domenii. Dacă sunteți interesat vă așteptăm la adresa, Costache Nefruzzi 7, Hotelul Chișinău, etajul 2, biroul 108.”

Aflând de această propunere incitantă am mers imediat. Acolo, într-un mod persuasiv am fost convins că am nimerit la o agenție de încredere și că voi fi mulțumit de serviciile prestate. Job-urile pe care le presupuneam eu erau vacante, ba mai mult, mi s-a spus că au oferte foarte avantajoase.

Birou de angajare în câmpul muncii care nu angajează

Micul minus  era că biroul nu mă angaja la serviciu, el îmi punea la dispoziție doar numerele de telefon ale angajatorilor.  Atunci am fost asigurat: ,,Acești oameni se adresează la noi pentru că suntem de încredere, și nu vei găsi nicăieri numerele pe care ți le dăm noi.” Într-un cuvânt îmi propuneau oferte unice. Toate aceste servicii contra sumei de 100 de lei, pentru a semna contractul. Am dat practic ultimii bani, în speranța că îmi voi găsi un post de lucru.

Contractul era în limba rusă, nu prea am înțeles ce scrie acolo, cert era faptul că prestatorul, adică biroul avea mult mai puține responsabilități decât clientul.

Condițiile erau: dacă nu-mi găsesc de lucru la numerele oferite, sau nu mă aranjează ceva,  să revin pentru a primi numere de contact ale altor angajatori disponibili.

Am primit o foiță cu vre-o 12 numere de telefon. De la posturi de chelner până la asamblator de mobilă sau hamal.

Din cele 12 numere, la 5 mi-au spus că deja au angajat, la câteva nu a răspuns nimeni, iar câțiva m-au întrebat revoltați de unde am numărul, de parcă eram al 10-lea care-i suna cu această chestiune. M-am întors, firește, și revoltat am cerut alte numere. La care, ce credeţi, aceeași situație. Peste câteva zile m-am dus din nou. La nedumerirea mea am fost liniștit:

,,Las’ că îți găsim noi ceva, tu cum vrei, deodată, nu e chiar așa ușor.” Lăsând să se înțeleagă că dacă nu am avut noroc, pentru acei 100 de lei multe cerințe și pretenții nici nu pot avea. Am mai primit numere, la care la fel, sau nu știau despre ce întreb sau nu aveau și nici n-au avut nevoie de angajați.

Păcălit dar fără a acționa

Am înțeles că am fost amăgit, că am pierdut acei 100 de lei. Interesant este că nu doar eu unul am fost fraudat.  De fiecare dată când mergeam în biroul 108 mai erau pesoane care căutau un serviciu și semnau contracte. Erau și persoane care veneau pentru a 2-a sau a treia oară. Și acești cetățeni, ca și mine, nu se adresau organelor de drept când au înțeles că asta este o escrocherie și au fost atraşi în ea.

În acest timp când noi cei păcăliți ziceam: ,,Lasă, că nu-i un cap de om”, cei trei angajați ai biroului făceau mii de lei pe zi. Metota este una simplă și sigură. Îi amăgești cu mărunțișul încât să nu aibă mari motive de a se adresa la poliției, dar îi amăgești pe mulți. Rezultaul este același. Bani murdari!

Mașina odioasă de escrocherie mai funcționează și astăzi

Ce credeți, așa și nu s-a mai adresat nimeni în instanțele de drept. Și acum peste aproape 2 ani, în 2010 această jecmaneală a oamenilor amărâți încă mai continuă, ba chiar și-a extins tentaculele.

În același birou 108 de la hotelul Chișinău, aceleași persoane propun amabil un serviciu.

În ziarul Makler găsim peste 30 de anunțuri cu diferite oferte, însă numerele de contact sunt aceleași pentru toate. La numerele  57-85-88,  57-86-10 găsești locuri de muncă de la administratori până la spălători; pentru studenți și pentru pensionari; specialiști sau nespecialiști. (vezi imaginea) Important este că, la aceste numere găsești cele mai plătite locuri de muncă. Plus la asta, biroul mai oferă informații și pentru închirierea spațiului locativ.

După cerințele societății, și suma pentru încheierea contractului a cresut, de la 100 până la 150 lei.

Contractul prevede că birolul este o întreprindere individuală –  ÎI. ,,Trocin Eugeniu”. Director aceiași persoană.  Numele întreprinderii, a directorului și suma necesară pentru semnarea contractului  sunt scrise cu pixul pe o suprafață corectată deja. Adevăratul angajator este întrepriderea individuală este  Î.S ,,Cusceac Aladina”, director Kușceac Dimitrii Fiodor. Întrebată de ce contractul arată astfel, doamna care, se pare, conduce toată ,,afacerea” mi-a raspuns că și-a schimbat numele întreprinderii. Apare întrebarea de ce și l-a schimbat?

Biroul se eschivează de orice răspundere

La punctul doi al contractului  este stipulat că biroul se angajează să prelucreze informație și să ofere toate ofertele pe care le are în baza de date, dar, totodată, în punctul 6, întreprinderea își retrage orice formă de răspundere asupra informației oferite.  Deci, ei nu răspund dacă este sau nu informația corectă. Mai mult, toate pretențiile  față de birou se prezintă în formă scrisă. Astfel, chiar dacă cineva ar dori să-i tragă la răspundere, nu poate fiindcă întreprinderea nu încalcă prevederile contractului semnat cu clientul. Atrageți atenția la formularea punctului 6.1. Cu ajutorul virguluei biroul este privat de orice responsabilitate.

Juriștii apreciază acest contract ca unul de ,,capcană”. Când cerințele clientului sunt de două ori mai multe decât a prestatorului. Și-apoi, toate actele trebuie să fie scrise în limba de stat. Și acum și atunci contractul a fost prezentat în limba rusă.

Escrocherie legală

Legalitatea întreprinderii individuale ,,Trocin Eugeniu” este confirmată de Camera Înregistrării de Stat. Întreprinderea este înregistrată la data de 15.07.2010, IDNO 1010600025265.

Însă nu se știe, ce a declarat directorul – cu ce se va ocupa întreprinderea dată. Și de ce și-a schimbat denumirea dacă activitatea este aceiași???

Calitatea serviciilor prestate

Metoda prestării serviciilor este aceeași. Biroul oferă numere de contact ale angajatorilor.

La colțul hotelului Chișinău, unde am stat de câteva ori pentru a mă convinge că mai sunt persoane care se adresează la acest birou, i-am întâlnit pe Oleg și Cristina care tocmai semnase contractul. Ei căutau să închirieze un spațiu locativ. Mi-au spus că au achitat 200 de lei și la fel le-au dat o foiță cu numere de telefon. A doua zi m-am întâlnit cu cei doi tineri, și ei mi-au spus:

,,Am sunat la numerele de telefon primite și nici la unul nu am găsit o gazdă liberă.”

La întrebarea dacă vor mai insista pentru alte numere, ei mi-au zis că au înțeles despre ce șmecherie este vorba și nu mai face. În plus că, își găsiseră gazdă în aceiași seară, din alte surse. Paralel cu ,,vizitele” mele la birou, pentru a cere alte numere, vorbeam cu mai mulți cetățeni care semnase mai demult contractul și nu erau satisfăcuți de serviciile prestate. Cuplul Dumitru și Mariana căutau un serviciu. Prima foiță cu numere o primiseră cu vreo 2 săptămâni în urmă. Contactați de mine mai apoi, cei doi tineri mi-au spus că nu au găsit de lucru nici la numerele oferite pentru a doua oară.

Dar Dumitru a zis: ,,Nu voi mai merge acolo, voi căuta în altă parte.” Și nici răzbunător nu s-a arătat a fi Dumitru. Mai degrabă, expresia vocii îi trăda dezamăgirea și descurajarea. Sentimente pe care, poate, le trăiesc sute de tineri, chiar mii de persoane care se află într-o situație financiară precoce și, plus la asta, sunt lipsiţi de ultimii bani. Defapt în timp de o oră cât obișnuiam să stau la pândă, și ca să nu fiu observat, biroul 108 era vizitat de două sau chiar 3 persoane. Care, fie semnau contractul, fie se adresau pentru a 2-a oară.

Am intrat din nou în joc

De asta am vrut să mă conving chiar eu. Am semnat un contract, pretinzând la un post de chelner sau barmen. Dintre numerele pe care le-am primit, majoritatea mi-au spus că nu mai au nevoie de lucrători, iar alții că au dat anunțuri dar cu mult timp în urmă.

Culmea înșelăciunii

Unul din numerele primite l-am regăsit și pe foița păstrată din vara anului 2009. Vă închipuiți, așa zisul Nicolae  Simionovici cu numărul 069377632 caută un chelner de mai bine de un an și jumătate. Dar nici atunci, nici acum, la acest număr nimeni nu răspunde. Răspunsul pentru noi însă este clar, înșelăciune adevărată.

Când am mers revoltat pentru a doua oară, reacția celor două femei a fost de mirare:

,,Cum așa, ieri acești oameni s-au adresat la noi că au nevoie de lucrători, și azi….???” Însă mi-au dat, desigur alte numere de contact. La unul din aceste numere mi s-a răspuns pozitiv. ,,Avem un post de chelner şi barmen. Pentru un moment am creyut că întradevăr biroul poate să-mi găsească un post de lucru.

Însă nu a fost aşa. Administratoarea acestui local, fiind întrebată dacă s-a adresat la vreun birou de angajare în câmpul muncii, mi-a răspuns:

,,Am dat anunțul doar pe site-ul www.999.md și în Makler. Nu m-ama dresat la vreo agenție de tipul ăsta, fiindcă noi trebuie să le plătim lor, și cei care caută de lucru la fel trebuie să le plătească. Mai bine direct de la sursă.”

Întradevăr acest număr l-am găsit pe site-ul www.999.md.

http://999.md/Board/Message.aspx?MsgID=5860927

De asemenea, am găsit pe același site jumătate din numerele oferite contra plată de biroul Întreprinderii Individuale ,,Trocin Eugeniu”.

Контактное лицо: 060160111
Email: info@trattoria.md
Адрес: Кишинёв, мун. Кишинев, Ботаника,
Cайт: dontaco.md

Тел:   +373 60160111

www.999.md Бильярд – клуб “DINAMIK”

Бар-бильярд

Адрес: Кишинёв, мун. Кишинев, Буюканы, Пяца унирей 3
Cайт: Тел:   +373 69619941   +373 22 748781

Și la celelalte numere oferite de birou, desigur la care răspunde cineva, negau faptul că au dat numărul la vre-o agenție de încadrare în câmpul muncii.

Așadar, această întreprindere este una fantomă, care își schimbă denumirea în fiecare an. Este o intreprindere care nu are nici un fel de legături și nu conlucrează cu potențialii angajatori, așa cum se prezintă. Este o pură escrocherie în centrul Chișinăului, care funcționează de mai mulți ani, cel puțin 2 ani de când eu am căzut în această capcană. Și împotriva căreia nu poți face nimic. Câți oameni a amăgit acest birou în decursul acestor ani, dacă pe zi aici se adresează zeci de persoane.

Și de ce, după o așa activitate ea mai funcționează încă? Oare nimeni nu s-a plâns la poliție? Sau poate și poliția face parte din această mașinărie? Poate cineva în spatele acestei odioase jecmaneali are grijă să nu se întâmple nimic?

Asta o vom afla în unul din numerele următoare.

Tehnici utilizate

Am parcurs toţi cei 6 paşi. Am efectuat interviuri deschise, cu persoane care îmi cunoşteau identitatea (Dumitru și Mariana, Oleg și Cristina). Deasemenea cu persoane care nu au ştiut adevărata identitate a mea, cărora m-am oferit drept student la UTM, care caută un post de chelner. Aceste persoane sunt, doamnele de la biriou, şi potenţialii angajatori. Dacă cu unuii am vorbit doar la telefon atunci cînd mi s-a spus că ,,avem un post vacant, vă aşteptaăm pentru a discuta” a trebui să merg la restaurantul de pe str. Pan Halippa 1/1, pentru a mă primi informaţia necesară. A fost cu succes. Astfel am folosit şi metoda, camuflarea identităţii.  Am activat sub acoperire. Mai mult, timp de câteva săptămâni mergeam la hotelul Chişinău, şi fie afară, fie înăuntru observam persoanele care intră în biroul 108, pentru a vorbi cu ele. Asta a fost etapa în care m-am convins ca am ce investiga. La un moment dat am fost observat că pândesc, punându-mi viaţa în pericol, şi desigur că în ziua aceea nu am mai putut sta la pândă. Defapt de fiecare dată nu stăteam mai mult de o oră, pentru a nu fi observat. Asta a fost ce-a mai intersantă etapă a investigaţiei, când trebuia să merg de fiecare dată cu altă îmbrăcăminte. Am riscat, iplicându-mă în joc şi plus la asta am sacrificat pentru această investigaţie suma necesară pentru semnarea contractului. Defapt intenţia îmi era să merg până-n pânyele albe. Poate asta şi va urma.

  1. December 13, 2010 at 4:00 pm

    vremurile de criză sunt propice pentru ecrocherii! chiar şi din acestea… şi mai sunt şi altele. din păcate…

  2. December 16, 2010 at 12:24 pm

    bună investigație! 🙂

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

